„Un formator este cineva care te pune pe gânduri.”

29/05/2019

Cătălina Ulrich Hygum este profesoară la Facultatea de Psihologie și Științele Educației și este parte din echipa Masteratului de Formare de Formatori încă de la început. Aici ea predă un curs de Construirea și conducerea echipelor și, în această calitate, interacționează cu masteranzii în multiple feluri. Pe de o parte împărtășește cunoștințele ei în materie de învățare socială, colaborativă, precum și de dinamica grupurilor și formarea echipelor. Pe de altă parte, ca o aplicare a învățării prin proiecte, care este subiectul ei preferat, ea lucrează cu masteranzii într-o serie de exerciții de cercetare aplicată, în care propun programe de training pentru situații reale. În plus, ea consideră că face parte dintr-o echipă de profesori, iar ceea ce fac ei este predare în echipă (team teaching), așa că regulile de construire și conducere a echipelor se aplică în primul rând echipei din care face parte.

Cu o experiență îndelungată de profesor și cercetător, cu proiecte internaționale derulate împreună cu experți danezi, olandezi, americani sau francezi, Cătălina Ulrich este de părere că a fi trainer este o meserie a viitorului. Învățarea pe tot parcursul vieții, deprinderea de competențe socio-emoționale, gândirea critică și lucrul în echipă sunt vitale pentru munca în secolul 21. Chiar dacă termenul de trainer a intrat deja în vocabularul curent, Cătălina Ulrich consideră că "formator" este un cuvânt mult mai puternic, pentru că sugerează că cel care aspiră la această titularură vrea să schimbe ceva în modul în care oamenii percep/înțeleg/acționează, atât în mediul profesional, cât și în cel personal.

Pentru cei care doresc să urmeze o carieră în domeniul training-ului, Masteratul de Formare de Formatori este o sursă importantă cunoștințe, dar și de ocazii reale de a le pune în practică. Dar Masteratul este util și pentru cei care nu au planuri specifice în această zonă. Aici se învață lucruri utile pentru cei care doresc să învețe cum să construiască echipe, să le dirijeze prin procese complexe și să le fortifice în fața provocărilor.

Oricât de utile sunt (în contexte profesionale sau personale) lucrurile învățate la aceste cursuri, cei interesați de Masterat e bine "să se gândească dacă au resursele necesare pentru un proces complex și uneori incomod, care presupune reflexivitate (lucru cu tine însuți) și experiențe provocatoare: vorbitul în public, conducerea de grupuri, gestionarea de conflicte și comportamente problematice, precum și o abordare a realității din multiple perspective", spune Cătălina Ulrich Hygum.

Dar dacă a deveni trainer/formator este un proces complex, este și unul foarte util. Un formator este cineva "care te pune pe gânduri, (...) care te ajută să înveți ceva nou, dar și să te înțelegi pe tine ceva mai bine", iar asta e o ofertă greu de refuzat! 

© 2019 Un proiect al Masterului de Formarea Formatorilor, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started