„Transformarea disruptiva în tot mai multe domenii este o provocare”

03/07/2019

Florin Rădulescu este consultant Ascendis din anul 2002 și partener din 2008. Este în continuare implicat în proiecte de dezvoltare de competențe, pe subiecte care merg de la management general și coaching pentru performanță la abilități pentru achizitori sau colectare de debite restante. Dezvoltarea de competențe intra- și inter-personale reprezintă temele cele mai abordate de programele pe care le facilitează. Cel mai mult în ceea ce face îi place faptul că este permanent în contact cu oameni deschiși la nou, care vin în sala de curs pentru a fructifica propriul timp și experiența celor prezenți, pentru a învăța și a se perfecționa.
Având în vedere că Florin Rădulescu este partener al Masteratului de Formare de formatori, el are ocazia de a interacționa direct cu viitorii traineri, încă de pe băncile facultății.

Pentru a se asigura că cei care își doresc să urmeze acest Masterat știu la ce să se aștepte, el ne-a răspuns la două întrebări;

1. De ce ați recomanda cuiva să se înscrie la Masteratul de Formare de formatori?

"Lumea în care trăim este în permanentă, tot mai profunda și tot mai rapidă transformare. Cheia succesului, în orice domeniu, astăzi, nu mai este aceeași cu cea de acum 5 ani, iar peste 2 ani va fi cu siguranță alta decât cea din prezent. Transformarea disruptiva în tot mai multe domenii este o provocare. Afacerile vor fi conduse altfel, cu surse de informații si decizii de luat pe care nu le întrezărim astăzi. Meseriile de peste 5-10 ani vor arata diferit de cele de acum, iar competențele critice sunt în curs de schimbare. (World Economic Forum, New Vision for Education, 2015)

În secolul curent, pentru a avea succes, cerințele evoluează în mod spectaculos diferit față de cele de acum 10-15 ani. Sistemul de educație actual le adresează parțial sau inadecvat. La nevoile de formare ale generațiilor care tocmai au ieșit din școli și universități se adaugă actuala populație de angajați în organizații, care în anii următori vor avea nevoi semnificativ crescute de re-instruire. Motivele vin din provocările generate de:

  • schimbarea super-accelerată a tehnologiilor si modelelor de business,
  • abordările disruptive din industrii considerate "tradiționale",
  • migrațiile de populații care necesita acceptarea diversității și integrare,
  • robotizare si AI.

Peste 54% din populația de angajați vor avea nevoi semnificative de re-instruire pana in 2022. Romania nu este izolată și protejată în acest sens. Suntem în competiție cu întreaga lume. Fără forță de munca competentă și motivată, investițiile pot alege alte destinații. Este o chestiune matematică. Toate motivele de mai sus susțin nevoia viitoare în piața de formatori versatili, competenți să livreze experiențe intense și relevante de învățare, capabili să însoțească mase mari de oameni în schimbările și transformările pe care va trebui să le gestionăm toți, indiferent de domeniu."

2. Cum va arata meseria de formator/trainer in 20 de ani?

"Opinia mea, este că pot fi două direcții în care pot evolua lucrurile în 20 de ani cu privire la meseria de formator/trainer. Oricum, țin să menționez de la început că termenul este extrem de ambițios pentru ca cineva să se simtă îndreptățit la o opinie avizată, având în vedere totala impredictibilitate, viteza și complexitatea la care vom fi expuși în următorii 5 sau 10 ani.

Totuși, risc și vă împărtășesc ceea ce cred, pe principiul: am o veste buna si/sau una proastă.

1. S-a demonstrat, în zeci de mii de ani de evoluție, că oamenii au nevoie de contact uman, fizic, de emoție, de interacțiune și un mediu social pentru a se dezvolta ca indivizi, a învăța și a se schimba. Acest lucru păstrează puternic în ecuație, pe termen foarte lung, factorul uman în formare/educare/instruire. Un sistem bun pentru omenire. Este greu de crezut că putem schimba nevoile oamenilor în 20-30 ani. Sunt în genele speciei noastre.

2. Al doilea scenariu are la baza evoluția AI (Inteligentei Artificiale), a sistemelor care pot prelua complet acest proces consumator de timp, energie, resurse, care accesează informații pe care nicio minte umană nu le va cuprinde în totalitate vreodată și care se pot dovedi eficiente economic pentru numere mari, în concurență cu forța de muncă umană.

Indiferent de cele două scenarii, fie că va fi primul, al doilea sau o combinație în proporții diferite din cele două, recomand tuturor celor interesați și pasionați să contribuie ca formatori, traineri, moderatori sau mentori la evoluția oamenilor, țării în care trăim și a mediului în care vor crește copii acestei națiuni.

Mult succes, nouă, tuturor!"

* Pentru cei care prefera o opinie din zona academica, recomand link-ul https://rossieronline.usc.edu/blog/education-20-years (Florin Rădulescu)

© 2019 Un proiect al Masterului de Formarea Formatorilor, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started