Un formator te „abiliteazã” sã te dezvolți

03/07/2019

Cosmina Mironov este conferențiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educație, cu o specializare în Teorii și practici ale învãțãrii la adulți. Ea este pasionatã de subiectul formãrii adulților, de dezvoltarea resurselor umane și consilierea în carierã, cu precãdere atunci când e vorba despre profesionalizare în învãțãmântul superior. Cu alte cuvinte Cosmina Mironov crede cã pânã și profesorii universitari pot beneficiat de pe urma unor programe de training, lucru pe care l-a fundamentat în lucrarea "Profesionalizarea carierei universitare. Repere pentru dezvoltarea competențelor didactice și psihopedagogice".

Când vine vorba despre formare de formatori, fie în mediu universitar, "cu profil complex și misiuni strategice", fie în afara sistemului de educație formalã, ea se ghideazã dupã moto-ul disciplinei: "Devino arhitect al învãțãrii și lider!" Aceasta este ideea dupã care se ghideazã și cu care încearcã sã-i înarmeze pe tinerii masteranzi care se pregãtesc pentru o carierã în acest domeniu.

Pentru Cosmina Mironov, important este ca trainingurile, formãrile de orice fel, sã fie funamentate pe "good science", astfel încât sesiunile respective sã aiba impact asupra celor care participã la ele. În plus, "formatorii de formatori devin conștienți de "filosofia" proceselor de învãțare și sunt capabili sã ofere soluții integrate și adaptate nevoilor și intereselor beneficiarilor. [...] ei iau contact cu și întrevãd evoluția științelor educației și a altor științe asociate (psihologie, neuroștiințe, sociologie ș.a.)". Masteranzii în Formarea formatorilor devin, în fapt, nu doar utilizatori educați, ci și participanți activi în evoluția științelor educației.

Însã dincolo de baza teoreticã și o fundamentare interdisciplinarã, acest masterat oferã "cel mai bun ingredient pentru învãțare [...]; un cadru sãnãtos pentru creșterea unei comunitãți reale de învãțare", spune Cosmina Mironov. Un bun trainer, spune ea, folosește tot ce știe și ce are mai bun pentru a-i "abilita" pe ceilalți sã își deseneze propria dezvoltare. 

© 2019 Un proiect al Masterului de Formarea Formatorilor, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started